Morgan

6 modellen
Prijsklasse
van € 0 tot € 194.450

Morgan

De oorspronkelijke Britse auto-industrie is in de loop der jaren geëlimineerd door eigen toedoen. Nog voor de komst van de Japanse merken waren de producten al zo slecht dat men de concurrentie vanaf de jaren zestig niet meer aankon. Inmiddels zijn alle gewone merken verdwenen en bijna alle premiummerken in handen van buitenlandse fabrikant geraakt. Eén van de weinige uitzonderingen is Morgan, dat al ruim driekwart eeuw bestaat en ‘still going strong’ is. De geschiedenis van Morgan begon met driewielers, terwijl in 1936 de eerste vierwieler werd gebouwd en in principe nog steeds geleverd wordt. Technisch is er wel veel veranderd, maar het model is in die tijd nagenoeg hetzelfde gebleven. In de loop van de jaren heeft het concept natuurlijk aanpassingen ondergaan in verband met wettelijke eisen en technische vooruitgang. Morgan is gebouwd op basis van een stalen chassis met een carrosserieopbouw van essenhout, een methode die vroeger bij het vervaardigen van rijtuigen gebruikelijk was. Een dergelijke werkwijze vereist veel handwerk van pure vaklieden. Zelfs het plaatwerk wordt in de fabriek van Morgan in Malvern Link grotendeels met de hand geklopt. Aan de afwerking met hout, leer en lak wordt eveneens veel aandacht besteed, wat Morgan uniek maakt. Niet ieders smaak zijn de uitbreidingen die deze eeuw aan het programma zijn toegevoegd. In 2000 werd de Aero 8 gepresenteerd en een kleine tien jaar later is de ultieme versie daarvan de Aero Super Sports. Er is met de Three-Wheeler teruggegrepen naar de oosprong van het merk.

Lees meer

Heb je deze al gezien?

Heb je ook al eens naar deze merken gekeken?