Mazda

8 modellen
Prijsklasse
van € 15.300 tot € 52.250

Mazda

Mazda is het meest Japanse merk op de Europese markt, althans als je het afmeet aan het aandeel producten dat vanuit het verre oosten wordt ingevoerd. De andere merken hebben in de loop der jaren productiefaciliteiten in Europa opgericht of zijn samenwerkingsverbanden aangegaan om een deel van de productie in Europa te laten uitvoeren. Mazda heeft in Spanje een aantal jaren auto’s gebouwd met partner Ford, maar dat is verleden tijd. Wel zijn veel componenten van de meest gangbare modellen gezamenlijk met Ford ontwikkeld. Die auto’s hebben over het algemeen een frisse styling, die begin deze eeuw is ingezet met de vorige 6. Dat is een grote middenklasser die is gevolgd door de 2 en 3 in respectievelijk het B- en C-segment. Inmiddels zijn we toe aan de tweede versie van die modellen, waarbij met name de 2 een fris ogend en oorspronkelijk uiterlijk heeft. De 3 is wat meer bedaagd en heeft een vrij massieve uitstraling met zijn hoge koetswerk, dat als hatchback en sedan leverbaar is. De 6 heeft ook deze varianten en bovendien de enige stationcar uit het Mazda-programma. Dat bestaat verder uit de nieuwe 5, een midiruimteauto met twee achterste schuifdeuren. Mazda heeft ook een tweetal sportieve modellen, waarbij de MX-5 de bekendste is. Deze kleine roadster is sinds zijn verschijnen twintig jaar geleden de meest succesvolle auto in zijn soort en is nu ook leverbaar met een stalen inklapbaar dak. Mazda was één van de vele fabrikanten die veertig jaar geleden pionierden met de wankelmotor en nadat de anderen het binnen tien jaar stuk voor stuk hadden opgegeven is de ontwikkeling daarvan voortgezet. Momenteel bouwt men de sportauto RX-8 met zijn unieke achterportieren. Niet echt van deze tijd zijn de grote suv’s CX-7 en CX-9, maar vergeleken met de meeste concurrenten zijn dat fraaie, bijna sportief ogende auto’s. Marktaandeel (NL): 1,52 % (2002); 2,28 % (2003); 2,20 % (2004); 1,86 % (2005); 1,61 % (2006); 1,33 % (2007); 1,53 % (2008); 1,24 % (2009); 1,10 % (2010); 0,84 % (2011); 1,24 % (2012); 1,28 % (2013)

Lees meer

Heb je deze al gezien?

Heb je ook al eens naar deze merken gekeken?