Citroen

14 modellen
Prijsklasse
van € 10.950 tot € 70.804

Citroen

De Franse merken hebben het meest te lijden onder de crisis, mede doordat ze relatief afhankelijk zijn van verkopen in Zuid-Europa. De Duitse merken doen juist goede zaken, vooral door de toegenomen vraag buiten Europa. Debet daaraan is het opereren in de premiumsegmenten, waarbij de winsten per auto veel hoger zijn. Die segmenten worden nauwelijks bediend door Franse merken, maar Citroen heeft daar een oplossing voor gevonden. De legendarische DS leent zijn naam voor een lijn van luxueuze modellen. Het is vooralsnog een succes met het behalen van een aandeel van een kwart van de Nederlandse verkopen. Dat is na thuisland Frankrijk het hoogst. Anno 2013 bestaat het programma uit de DS3, DS4 en DS5. Op basis van de DS3 verschijnt in 2012 een open versie. De DS-modellen zijn technisch verwant aan de gewone modellen met de zelfde nummering. Citroen heeft een breed aanbod kleine modellen. Naast de C1, C3 en de daaraan verwante DS3 biedt men de Nemo Multispace en C3 Picasso. In het middensegment biedt Citroen de C4 en C5, die hun techniek lenen aan de DS4 respectievelijk DS5. Het is niet bekend of een nog groter model de niet meer geproduceerde C6 gaat opvolgen. Het ligt voor de hand dat deze auto de benaming DS6 krijgt. Dan zou een hommage aan de DS zijn, een auto die het boegbeeld van Citroen in de jaren zestig werd. De DS behaalde nog verkoopcijfers van meer dan 100.000 exemplaren per jaar. Dat werd met zijn respectievelijke opvolgers CX, XM en C6 nooit behaald. Naast de genoemde modellen biedt Citroen een groot aantal ruimteauto s. Naast de genoemde Nemo en C3 Picasso bestaat het programma uit de Berlingo, de nieuwe C4 Picasso in twee carrosserievarianten en de C8, die in samenwerking met Fiat is ontwikkeld. Daarnaast is de C4 Crosser de enige suv van het merk met de double chevron, die bovendien geen eigen model is, maar een van Citroen-logo s voorziene Mitsubishi ASX. Marktaandeel (NL) 5,03 % (2002); 5,73 % (2003); 4,97 % (2004); 4,80 % (2005); 4,51 % (2006); 4,67 % (2007); 4,86 % (2008); 5,17 % (2009); 5,16 % (2010); 5,25 % (2011); 5,11 % (2012);

Lees meer

Heb je deze al gezien?

Heb je ook al eens naar deze merken gekeken?